Οπτικά Μάγγελ

Ο κανόνας των 20-20-20!

Ότι πιο απλό και εύκολο μπορείτε να κάνετε για να ανακουφίσετε τα μάτια σας!

 

 

 

"Κάθε 20 λεπτά κοντινής εργασίας...κάντε ένα διάλειμμα και για 20 δευτερολέπτα κοιτάξτε σε απόσταση μεγαλήτερη των 20 ποδιών (10μετρα)!

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής έχει οδηγήσει τους περισσότερους από εμάς, αν όχι όλους, να χρησιμοποιούμε τα μάτια μας σε κοντινές αποστάσεις, είτε λόγω της εργασίας μας, είτε για λόγους ψυχαγωγίας.

Αυτό δημιουργεί αυξημένη μυική κόπωση των οφθαλμών, ενώ συνδυαζόμενο με την χρήση ηλεκτρονικών συσκευών κατα τις κοντινές αυτές δραστηριότητες μπορεί να προκαλέσει βλάβες στο εσωτερικό τους.

Η όραση σε κοντινές αποστάσεις απαιτεί ένα σύνολο οφθαλμικών κινήσεων προκείμενου να επιτευχθεί.

Αφενός, δυναμική σύγκλιση των οφθαλμών προς το κοντινό σημείο παρατήρησης και αφετέρου συνεχή οριζόντια και περιοδικά κατακόρυφη κίνηση* τους προκειμένου να διαβάσουμε τις γραμμές του κειμένου, είτε αυτό είναι γραμμένο σε βιβλίο, είτε σε οθόνη ηλεκτρονικής συσκευής. Αυτό γίνεται μέσω των 6 βολβοκινητικών μυών του κάθε οφθαλμού.

Ταυτόχρονα απαιτείται προσαρμογή της διοπτρικής ισχύος των ομφαλμών στην κοντινή απόσταση παρατήρησης, η οποία γίνεται από το ακτινωτό σώμα, τον ενδοφθαλμιο μύ που στηρίζει το φακό που υπάρχει μέσα στον οφθαμό, και ρυθμίζει την ισχή του.

Τέλος απαιτείται έλεγχος της ποσότητας του φωτός που εισέρχεται στα μάτια μας, το οποίο γίνεται με την ρύθμιση του μεγέθους της κόρης, επίσης από ενδοφθάλμιο μυ (ίριδα).

Όλοι αυτοί οι μύς δουλεύουν ασταμάτητα προκειμένου να μπορέσουμε να δούμε στις διάφορες αποστάσεις και στις διάφορες συνθήκες φωτισμού, όμως όταν κάνουμε κοντινές εργασίες δουλεύουν στο μέγιστο!

Ιδίως για το ακτινωτό σώμα, που ευθύνεται για την προσαρμογή, θα μπορουσαμε να πούμε ότι στις κοντινές εργασίες "δουλεύει υπερωρίες"!

Η πολύωρη κοντινή εργασία προκαλεί:

α) κόπωση του ακτινωτού σώματος και έτσι θόλωση της όρασης στις κοντινές απόστασεις,

β) υπολοιπόμενη εσωτερική τάση στο ακτινωτό σώμα με αποτέλεσμα μετά το πέρας της κοντινής εργασίας, να έχουμε μείωση της όρασης σε μακρινές αποστάσεις, η οποία σιγά-σιγά επανέρχεται μόλις χαλαρώσει τελείως το ακτινωτό σώμα και

γ) κόπωση των βολβοκινητικών μυών από παρατεταμένη σύγκλιση και έτσι αδυναμία επαρκούς σύγκλισης των οφθαλμών σε πολύ κοντινή απόσταση.

Με τον "κανόνα των 20-20-20" και ανεξάρτητα αν χρησιμοποιούμε ή δεν χρησιμοποιούμε γυαλιά οράσεως (είτε μονοεστιακά για μακριά ή για κοντά, είτε πολυεστιακά και παραλλαγές αυτών** και παίρνοντας σαν δεδομένο οτι αυτά έχουν τους σωστούς για την κάθε περίπτωση βαθμους) φέρνουμε τους μύς των οφθαλμών στην φυσιολογική θέση χαλάρωσης έστω και για 20 δευτερόλεπτα.

Αυτό τους δίνει την δυνατότητα να μπορέσουν να λειτουργήσουν στην συνέχεια σωστά προκειμένου να ανταπεξέλθουν στην κοντινή εργασία που έχουμε.

Όσον αφορά τώρα την ακτινοβολία των οθονών που χρησιμοποιούμε και κυρίως του βλαβερού για τα μάτια φάσματος του μπλε φωτός αυτό μπορεί να αποκοπεί με την χρήση ειδικών φακών με κατάλληλα φίλτρα.

Τα φίλτρα αυτά υλοποιούνται είτε με την μορφή επιφανειακών επίστρωσεων γνωστών ως "blue blocker coatings", είτε με την ειδική χημική σύσταση των υλικών των φακών, όπως οι φακοί υψηλού δείκτη διάθλασης, οι νέας γενιάς δυναμικοί φωτοχρωμικοί φακοί και οι φακοί με ειδικά απορροφητικά σωματίδια στη ύλη τους.

Συνδυάζοντας τα παραπάνω μπορούμε να έχουμε διαρκώς πραγματικά ξεκούραστη όραση σε όλες τις αποστάσεις οποιαδήποτε στιγμή!

 

 

*στην πραγματικότητα οι οφθαλμικές κινήσεις είναι πιο περίπλοκες αλλά δεν υπήρχε λόγος να επεκταθούμε περισσότερο στο συγκεκριμένο άρθρο.

**αναλόγως την καθημερινότητα του καθενός επιλέγονται οι καταλληλότεροι φακοί. Ιδιώς για πολύωρη κοντινή εργασία υπάρχουν πλέον στην αγορα εξαιρετικά προιόντα τα οποία δίνουν λύσεις σε καθε δυσκολία και εδώ βρίσκεται όλη η ομορφιά της οπτικής τεχνολογίας.

Ενδιαφέροντα... | Fashion & Beauty Tips | Ο κανόνας των 20-20-20!